​Totalrådgiver på eget design

​Totalrådgiver på eget design

LINK arkitektur skal som totalrådgiver stå for opførelsen af Lidls nye hovedsæde i Aarhus. Samarbejdet startede op, da LINK arkitektur designede det nye domicil omkring årsskiftet.

Dagligvarekæden Lidl skal have nyt hovedsæde og konceptbutik i Aarhus’ kreative bydel, Aarhus K, der er beliggende på det tidligere Godsbaneområde. Link arkitektur er netop udpeget som totalrådgiver blandt i alt fire teams. I forbindelse med Lidls køb af grunden på Godsbanen i foråret, designede LINK arkitektur det nye kontor- og parkeringshus, som tegnestuen nu også skal stå for projekteringen og udførelsen af. Underrådgivere er ingeniørfirmaet Oluf Jørgensen og SMAK architects, der skal bistå med tilrettelæggelse af brugerprocesser og space planning.

Med en beliggenhed i hjertet af Aarhus’ kreative bydel og med den nye arkitektskole og iværksættercentret Institut for(x) som nogle af de nærmeste naboer er det nye projekt en del af de visionære planer for det nye brokvarter i Aarhus K. LINK arkitekturs intention har været at skabe arkitektur, der understøtter det pulserende byliv og de mange forskelligrettede aktiviteter, som man ønsker skal udfolde sig i den nye bydel. Samtidig er der et vedvarende fokus på at få skabt attraktive og inspirerende rammer omkring medarbejdernes hverdag

Byggeriet vil bestå af ca. 11.000 kvm kontorfaciliteter og 2.500 kvm konceptbutik samt et parkeringshus til Lidl og de omkringliggende bygninger. Kontorhuset vil have konceptbutikken i stueplan. Ovenpå den placeres kontorhuset, der udlægges som en karré omkring et overdækket atrium, der kommer til at udgøre hjertet i det nye byggeri. Materialerne og facadebearbejdningen henter inspiration fra de materialer og bygninger, der historisk har været anvendt i området såsom beton, røde tegl og stål.

Foruden hovedkontoret har Lidl ønsket et moderne parkeringshus, der giver mulighed for fælles projekter med områdets beboere og brugere – især når der ikke er biler i huset. Parkeringshuset er derfor designet, så det åbner sig mod den omkringliggende by og indbyder til dialog og interaktion gennem er række bylivsskabende tiltag. Bygningen nedtrappes gradvist fra seks etager til stueplan og der er designet en udvendig trappe, der forbinder gadeniveau med en række terrasser op ad parkeringshuset, der kan indtages til forskellige bylivsskabende aktiviteter.

Byggeriet forventes færdigt i 2021.

Søren Byriel
Direktør Erhverv